tirsdag 28. februar 2017

Anmeldelse av Valkyrien

Valkyrien er en norsk thriller-, drama-serie som ble sendt på NRK i 2017. Med sine 885 000 seere på premieren som ble vist på tv 1.januar. Serien er basert på en historie om en lege og hans døende kone, som jobber iherdig med å finne en kur. Spenningen i serien bygger seg opp når hovedpersonen kalt Ravn og hans kone Vilma ikke får lov til å fortsette forskingen sin på sykehuset og kommer dermed i kontakt med Leif som er ansatt i sivilforsvaret og kjenner til et hemmelig bomberom ved undergrunnsstasjonen Valkyrien i Oslo. Underveis i forskingen møter de stadig på uforutsette problemer som skaper en jevn spenning i serien. Noen av høydepunktene i serien er et møte med en bankraner og et hemmelig sykehus for å hvit vaske pengene til bankraneren.

Dramaserien har mange kjente skuespillere som Pål Sverre Hagen og Sven Nordin som alle spiller rollene sine veldig godt og troverdig. Noe som gjør serien veldig bra er at de holder spenningen oppe igjennom hele serien noe som får seer interessert. Serien får deg også til å tenke over store spørsmål og problemstillinger som oppstår i blogginnleggene til Leif som stort sett handler om en dommedag vi må forberede oss til. Etterarbeidet med serien er også bra gjort og musikken og lydeffektene i serien får frem spenningen enda mer, noe som er veldig positivt, det virker også som at serien er nøye planlagt og godt gjennomført. Slutten i serien ender brått og rørende med en pressekonferanse som forteller om hva som har skjedd, men slutten er åpen og tankene om en sesong 2 er usikre.

Helt avsluttende synes jeg serien er utrolig god til å være produsert i Norge og av NRK, her har de virkelig truffet på stortromma. Jeg syntes serien Valkyrien helt klart fortjener et terningkast 5, for sin gode story og sine dyktige skuespillere.

-        -  Maren Sofie Granli

Bilderesultat for terningkast 5
Bilderesultat for valkyrien