mandag 24. april 2017

Fake news

I uken som har gått fikk vi i oppgave å lage "fake news". "Fake news" er et felles begrep på nyheter som ikke er helt sanne, ofte kan de virke veldig realistiske. "Fake news" er kan være svært like ekte nyheter både i utseende og innhold, disse formene for nyheter er ute etter antall klikk og lesere.

I den falske nyheten som jeg har laget har jeg jobbet med å få den til å se så reslistisk ut som mulig, ved å benytte meg at den ekte logoen til vg.no. Reklamene på nyheten min er også også ekte. Det som er falskt i den nyheten som jeg publiserer er innholdet. Innholdet er oppfunnet, men prøvd å skrive på en realistisk måte ved å vise til statistikk, tall og en kjent person.

Det jeg har gjort for at folk kan "gå på" min falske nyhet er å få designet og utseende til å fremstå så likt en ekte vg nyhet som mulig. På teksten i nyheten har jeg prøvd å finne en font som en ganske lik den fonten som vg.no bruker for å fremstå troverdig.

Resultatet:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar